اخبار مدارس و معاونت
جلسه هم اندیشی معاونین آموزشی و مهارتی مراکز استان ها با موضوع تبیین اجرایی آموزشی و مهارتی در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی
- توضیحات
- زیر مجموعه: ROOT
- تاریخ ایجاد در 07 خرداد 1403
با حضور دکتر حمیدی فر؛ جلسه هم اندیشی معاونین آموزشی و مهارتی مراکز استان ها با موضوع تبیین اجرایی آموزشی و مهارتی در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی برگزار شد
با حضور دکتر فاطمه حمیدی فر معاون امور تحول و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی،دکتر نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی جلسه هم اندیشی معاونین آموزشی و مهارتی مراکز استان ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار گردید.
در این جلسه دکتر حمیدی فر با اشاره به سخنان امام راحل در انقلاب فرهنگی رخ داده و به کرات در حوزه تربیت برآن تاکید داشتند که آینده نظام جمهوری اسلامی و آینده جریان تمدنی حکمرانی اسلامی درگرو مردان و زنانی است که می توانند در حوزه های متفاوت از خانواده و بسترهای آموزشی و عمومی به صورت عالی بروز کنند و انقلاب فرهنگی جریانات بسیار قوی و فاندامنتالی را در حوزه تعلیم و تربیت فردی ، شهری و حوزه های متعدد دیگر دارد و این موضوع دانشگاه آزاد اسلامی را در جریان یک پارادایم جدید قرار می دهد که ابتدا بتوانند جامعه هدف را به طور کامل بشناسند. در این بین کنشگران اصلی اعضای هیأت علمی و همکاران محترم در ستاد هستند و البته دانشجویان در سطوح متفاوت و نظام های آموزشی متمرکز.
وی تصریح کردند: برای این تغییر و تحول ها، خانواده را نیز باید در نظر گرفت که این جریان انتقال ارزش ها و اعتقادی دینی که قبلاً توسط خانواده ها به عنوان یک هسته صورت می گرفت اما در جامعه امروز حضور پدر و مادر در خانه کمتر شده و تربیت فرزندان به عهده عوامل ثانویه مثل نزدیکان ، موسسات مربوطه ، پرستاران و غیره گذاشته شده و باید در این بین برای اینکه یک جریان قوی برای انتقال ارزش ها داشته باشیم ، محیط کار، محیط زندگی، محیط رفاقتی و محیط آموزشی اطراف خود و بازیگران آن ها را به خوبی بشناسیم و کاملاً مورد بررسی قرار دهیم. باید بدانیم که سیستم جدید دانشگاهی باید از فضای قدیمی علم برای علم وارد یک جریان جدید علم در خدمت مسائل اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه شود.
همچنین دکتر حمیدی فر بیان کردند؛ در مجموع می توانیم بگوییم نظام علمی، نظام فرهنگی و نظام فناوری دانشگاه در حول قوه یک نظام تربیتی می گذرد که وظیفه اصلی آن تربیت قوه عاقله است و از طریق نظام تربیتی به دنبال این هستیم که یک جامعه کارآمد داشته باشیم و این جامعه کارآمد در انتها بتواند یک حکمرانی عدالت محور در جریان یک اقتصاد پویا داشته باشد و برای اینکه یک جامعه نوآور داشته باشیم باید دانشگاهی کارآمد ، دانشگاهی دانا و دانشگاهی فرهیخته و کارآمد داشته باشیم تا بتواند جامعه را به آن سمت و سو هدایت کنند. در این راستا سه محور راهبردی وجود دارد. اولین محور راهبردی اینکه دانشگاهی داشته باشیم که می خواهد پژوهشگر حوزه ی عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی باشد و در واقع همان محوریت نظام تربیتی باشد که در سند تحول و تعالی دانشگاه به وضوح گفته شده است و در کنار آن دانشگاهی سرآمد و پاسخگو به نیازهای جامعه و مسائل اجتماعی و همچنین دانشگاهی کارآمد و پایدار که بتواند تربیت متخصصِ متعهدِ ماهرِ خلاق را داشته باشد و بتواند مرجعیت علمی را در حوزه های متفاوت علمی بوجود آورد. پس برای اینکه دانشگاهی بخواهد محیط تعلیم و تربیت اسلامی را داشته باشد در ابتدا می طلبد، بسترسازی در کنار فرهنگ سازی انجام شود و در این حوزه دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و متناظر آنان دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی شکل گرفت و درحال حاضر در14 استان در حال تأسیس و راه اندازی آن هستیم که 16 استان دیگر نیز در دستور کار قرار گرفتند.
وی تاکید کردند : دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی مرکزی آموزشی پژوهشی و تربیتی با رویکرد اسلامی است که با مأموریت ارتقای سطح نگرشی دانشی و مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان حوزه تعلیم و تربیت تاسیس شده استعدادها و انگیزههای مخاطبین، الگویی تراز از آموزش، پژوهش و مهارت ورزی دانشجویان ایجاد نماید؛ همچنین متعهد است که در امر برنامهریزی و برگزاری دورههای آموزشی و انجام پژوهشهای کارآمد مرکزی پیشرو باشد و مسیری متناسب پیش روی دانشگاهیان قرار دهد و زمینه را برای تولید دانش اسلامی آموزش و همچنین تربیت و توانمندسازی نیروهای انسانی متخصص و متعهد در امر تعلیم و تربیت مهیا سازد.
حمیدی فر تصریح کرد؛ آموزش یا تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای لازم در فرایند تعالی و پیشرفت همه جانبه و ابزاری جدی برای ارتقا ظرفیتهای انسانی در یک جامعه است و کارکرد دانش اسلامی، تربیت، تدوین مبانی اصول و روشهای تربیت صحیح اسلامی با توجه به عوامل فردی و محیطی به صورت توام است و تربیت فرایندهای ذهنی منظم و مستمر برای هدایت، رشد و شکوفایی ظرفیتها و توانشها در ساحتهای مختلف تربیت شوندگان باید مد نظر قرار گیرند.
وی در پایان اضافه نمود: چهار چالش در حوزه برنامهریزی آموزشی و پژوهشی تعلیم و تربیت وجود دارد : فقر در نگاه جامعه به نظام تعلیم و تربیت، ضعف در نگاه منسجم بومی و اسلامی به مسائل تربیتی و آموزشی، نیاز مبرم به توجه به ظرفیتهای کاربردی در تربیت حرفههای مرتبط در حوزه تعلیم و تربیت و در آخر لزوم مدل سازی و شاخصسازی برای ارزیابی فعالیتهای آموزشی و تربیتی.
وی وظیفه دانشگاه برای رفع چهار چالش فوق را با مطالعات نظری و ایده پرداز در حوزه مبانی و دانش تعلیم و تربیت، مطالعات کاربردی و توسعه الگوها و فناوریهای آموزشی همسو با تعالیم اسلامی و کاربست آنها در جامعه، مطالعات راهبردی و سیاسی در ارزیابی الگوهای حکمرانی تربیتی و طراحی الگوهای متناسب با تمدن اسلامی، تربیت نیروی انسانی در حوزههای مختلف تربیتی اعم از خانوادهها مربیان آموزگاران مدیران اجرایی سیاستگذاران و پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت را مطرح نمود.
حمیدی فر، رسالت و اهداف تاسیس دانشکدههای علمی تربیت و تعلیم اسلامی، فراهم آوردن زمینههای لازم برای ارتقاء دانش تولید علم و نظریه پردازی در حوزه تعلیم و تربیت احی استقرار و اشاعه الگوی مناسب برای تربیت توانمندسازی و ارتقاء شایستگیهای عمومی تخصصی و حرفهای منابع انسانی مورد نیاز، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش بینش و مهارتهای منابع انسانی در مدارس و دیگر محیطهای آموزشی، پایش و رصد مستمر توهم تحولات علمی و فرایندها در نظام تربیتی و آموزش و پرورش، فراهم آوردن زمینههای لازم برای تولید گسترش و توسعه فناوریها نوآوریها و خدمات آموزشی و تربیتی مبتنی بر آموزهها و تعالیم قرآن کریم و اهل بیت دانست.
گفتنی است نشست معاونین آموزشی و مهارتی مراکز استان ها به میزبانی واحد نجف آباد در تاریخ 23 اردیبهشت ماه برگزار گریدید.