اخبار مدارس و معاونت
جلسه هم اندیشی معاونین آموزشی و مهارتی مراکز استان
- توضیحات
- زیر مجموعه: ROOT
- تاریخ ایجاد در 07 خرداد 1403
با حضور دکتر نادی ؛ جلسه هم اندیشی معاونین آموزشی و مهارتی مراکز استان برگزار شد.
با حضور دکتر محمد علی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران و معاونان علوم تربیتی و مهارتی جلسه هم اندیشی معاونین آموزشی و مهارتی مراکز استان ها با موضوع سیاست ها و مأموریت های دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزارشد.
در این جلسه دکتر نادی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت ها ی صورت گرفته بر مبنای سند را به چهار دسته تقسیم و افزود: ایجاد ساختار دانشی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی و احیای اقتصاد رشته تا رشته به مرور حذف نشود ، شکل گرفتن دانشکده های موضوعی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد فضای شبکه ای بین مدیران گروه های استانی و کشوری و واحدهای جامع با ریاست دانشگاه و ایجاد ارتباط موثر بین آن ها، تأسیس دانشکده های جدید علمی، آموزشی و مهارتی که جریانات دانشی را دنبال کنند و با مأموریت حل مسأله و نگاه موضوعی باید باشند از ارکان این فعالیت ها می باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: تداوم ساختار دانشی جدید در دانشگاه های آزاد اسلامی و احیای اقتصاد مربوط به رشته یکی از وظایف شبکه های مدیران و معاونان می باشد تا با بررسی و اجرای راهکارهای احیای اقتصاد مربوط به رشته بتوانند رشته را در دانشکده ها زنده نگه دارند.
نادی استاندارد سازی جریان آموزش را مورد تاکید قراداد و ابراز کرد: یکی از بخش ها استاندارد سازی محتوا است و اینکه برای استادندارد سازی باید از نقطه آغاز شروع کنیم به طوری که دانشگاه آزاد اسلامی در کنار برنامه هایی که برای مدیر گروه ها تعیین می کند سلسله کتاب های تخصصی مربوط به آن رشته ها توسط شبکه ها طراحی شود سپس کتاب ها بعد از اینکه مورد تأیید مدیران کشوری قرار گرفت، چاپ شده و در اختیار دانشجویان قرار گیرد. به این ترتیب هدف آموزشی در کل استان و کشور به همدیگر نزدیک می شود و می توان سطح کیفی و عملکرد تک تک واحدهای دانشگاهی را رتبه بندی کرد.
در این بین نیز یکی از نکات مهم و کلیدی که باید مدیران گروه دنبال کنند و نظارت داشته باشند ارتباط اعضای گروه به واسطه مدیران گروه با عرصه می باشد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی با اشاره به موضوع تعاونی های دانشجویی افزود: دسته مجموعه ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند در کنار یکدیگر برنامه های خود را در قالب تعاونی ها پیاده سازی کنند .
وی در خصوص آموزشگاه ها، گلوگاه اصلی کنترل کیفیت را کلاس معرفی نمود و بیان داشت: کلاس ها در دستان اعضای هیأت علمی است و اعضای هیأت علمی زیر نظر مدیران گروه کشوری فعالیت خواهند نمود و لازم است مدیران گروه در این زمینه بسیار دقیق و عملگرا باشند.
دکتر نادی: با اشاره به آموزش های متمرکز ادامه داد : مدیران گروه ها باید آموزش های متمرکز در سطح مهارتی داشته باشند چرا که هدف اصلی انتخاب عنوان دانشکده های علمی و مهارتی هم همین بوده که آموزش و مهارت دو بخش جدایی ناپذیر هستند و در بحث تأسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی هم باید سبک آموزش قدیمی به سبک عملکردی و مهارتی تغییر پیدا کند . ایشان اضافه کردند : وظیفه ماست که بر روی اجاری نحوه ی صحیح آن نظارت داشته باشیم تا در رشته های تحت پوشش، افراد متخصص و دارای مهارت تربیت شوند.
وی پایان اشاره ای به تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی براساس فضای فکری نوین نمود و با اشاره به نظرات دکتر طهرانچی در شورای گسترش تصریح کرد: هیچ رشته ای بدون تفاهم نامه به واحدهای دانشگاهی داده نشود و زمانی که صنعتی درخواست نیرو دارد برای آن صنعت نیرو آموزش داده شود تا رشته به مرور زمان تعطیل نشود.
دکتر نادی در پایان از شرکت کنندگان در این نشست خواست که به منظور ارتباط موثرتر با دانشکده های مهارت و کارآفرینی برنامه ریزی نموده تا در جهت رفع کمبود نیروی متخصص گام های موثری برداشته شود.
در حاشیه این نشست دکتر نادی به همراه دکتر محمد مهدی طهرانچی از رویداد صدرا که در دانشگاه آزادی اسلامی برگزار شده بود از غرفه های مختلف و غرفه مدارس سما نجف آباد نیز دیدن کردند. همچنین در دبیرستان دخترانه سما نجف آباد دوره اول حضور داشتند و با دانش آموزان دیدار کردند.
گفتنی است نشست معاونین آموزشی و مهارتی مراکز استان ها به میزبانی واحد نجف آباد در تاریخ 23 اردیبهشت ماه برگزار گردید.