حراست

حراست مرکز آموزشی و فرهنگی سما


 

 

1

 


 

2

 


 

تعریف حراست

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست بهنهادی گفته می شود که در تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه مراقبت از سلامتاجزایریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.

وظایف حراست

حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری به زبان دیگر وظیفه اصلی حراست، مواظبت از سلامت سازمان است؛ چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد. از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدید های درونی و نفوذی است ، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد اولاً : ازنفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند . ثانیاً : با تشخیص و شناخت آفت های درونی ، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.

وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف

حفاظت و صیانت از کارکنان در برابر آسیب ها و تهدیدات احتمالی

-  ارائه مشاوره و اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سازمان به مقام ارشد سازمان و سایر مراجع ذیربط

- حفاظت از اماکن، تأسیسات و تجهیزات

- حفاظت از اسناد

- انجام مأموریت های محوله از سوی مرجع ذیصلاح در چهارچوب مقررات و شرح وظایف 

- بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است.

- هدف کلان و راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان

- اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان

نقش حراست

حراست به عنوان مشاور مدیریت:

حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود . البته بسیار روشن است که مسئولین حراست ، زمانی می توانند در این خصوص موفق باشند که از علم ، تخصص ،درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند .
حفاظت از دانشگاهیان:

وظیفه نیروی انسانی،رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراست ها حفظ سلامت نیروی انسانی است.
احقاق حقوق دانشگاهیان:

از نظر علم مدیریت ، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیش رو با شد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد ، زیرا از کارمند ناراضی ، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید . بنابراین می بایست به منشأ نارضایتی های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش ها اقدام کند . بدیهی است حراست می تواند از این طریق ، خدمات قابل توجهی به مدیریت ، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس اسلامی ارائه نماید .
احقاق حقوق ارباب رجوع:

یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها وارگانها ، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع .
شایسته سالاری)کمک به انتصاب افراد شایسته(:

طبق قانون ، انتصاب مسئولین به پست های حساس که در آئین نامه تعریف شده ، باید پس از تعیین صلاحیت مراجع ذیصلاح و حراست صورت گیرد .

نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها

سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زیر می باشد :

  • اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده
  • دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده
  • سوم : ارجاع جهت پیگیری توسط مراجع ذیربط که در قانون مشخص شده است.

این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد مراتب جهت اقدام قانونی به مراجع ذیربط ارجاع دهد

  حفاظت IT
امروزه امنیت فضای دیجیتال وجه تازه ای از امنیت ملی هر کشور را به تصویر می کشد، لذا لازم است به موازات توسعه سریع کاربری های گوناگون فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیربخشهای مختلف با شناخت دقیق زیرساختهای کلیدی کشور که وابستگی حیاتی به اطلاعات دارند و سپس برنامه ریزی، سازماندهی و سرمایه گذاری مناسب جهت حفاظت از این زیرساختها سیر توسعه همه جانبه کشور در دستیابی به جامعه دانایی محور هموار گردد.

حفاظت فیزیکی
اهم وظایف بخش حفاظت فیزیکی عبارتند از :

- انجام اقدامات و پیش بینی های لازم به منظور جلوگیری از حوادث و سوانح احتمالی

- طبقه بندی تاسیسات به منظور تامین حفاظت مورد نیاز آنها

- تهیه و تدوین ضوابط و مقررات شناسایی و کنترل تردد مراجعان ، کارکنان و خودروها

- صدور دستورالعمل های لازم و نظارت به اجرای آنها در زمینه حفاظت تاسیسات

- آموزش و توجیه کارکنان در خصوص مراقبت ها، حفاظت از تاسیسات و اماکن مجموعه

- کنترل تردد کارکنان و مراجعین در حیطه تاسیسات و اماکن سازمان

حفاظت اسناد

یکی از ارکان حراست دانشگاه می باشد که وظیفه آن حفاظت از اسناد و مدارک محرمانه دانشگاه بوده که یکیازکارهای مهم این واحد طراحی و اجرای سیستم جامع امنیت اطلاعاتی می باشد برخی از وظایف این واحد به شرح زیر است:

- طبقه بندی اسناد و مدارک برحسب درجه اهمیت و حساسیت با نظر تهیه کننده سند

- ایجاد بایگانی منظم موضوعی و پرسنل و تعیین چگونگی نگهداری و حراست از اسناد

- برنامه ریزی و تامین موجبات لازم در زمینه امور حفاظتی اسناد طبقه بندی شده

- استقرار سیستم مناسب جهت حراست و حفاظت از مدارک محرمانه، مخازن سئوالات و ...

- تهیه و تنظیم، تکثیر و نسخه برداری نامه های طبقه بندی شده ، دستور العمل ها با نظر مسئول مستقیم

- انجام اقدامات لازم در جهت جلوگیری از افشاء غیرمجاز مذاکرات و صورت جلسات

- تهیه و تنظیم سیستم مطمئن بایگانی، ارسال مراسلات و گردش اسناد

- دریافت اسناد و مدارک محرمانه واصله از سازمانهای مختلف و حراست ازآنها براساس مقررات مربوطه

حفاظت پرسنلی

- جلوگیری از نفوذ و توطئه عوامل بیگانه داخلی و خارجی

- بررسی و تعیین صلاحیت پرسنل و اعلام نظر جهت انتصاب افراد به مشاغل حساس

- ارائه خدمات آموزشی و توجیه پرسنل واحد های تابعه

- اعلام نظر در زمینه نقل و انتقال و تغییر محل جغرافیایی خدمت کارکنان دستگاه

- شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی مردم و کارکنان دستگاه

- صدور کارت شناسایی و تردد برای مدیران، کارکنان و ...

- ارائه خدمات اطلاعاتی و مشاوره ای با هدف حفظ و استمرار ثبات و آرامش محیط کار

- جلوگیری از نفوذ اشخاص مغرض و هرگونه انحراف در فعالیتهای مثبت و سازنده سازمان

- شناسایی افراد متعهد- متخصص- شایسته و ارتقای آنها

- استفاده از تدابیر و تمهیدات لازم در زمینه پیشگیری و کاهش اشاعه و تاثیر القائات سوء

کوتاه سخن آخر

اطلاعات شما حتی اگر بسیار ناچیز به نظر رسد شاید برای ارتقاء سلامت اداری کمک بزرگی باشد . بنابراین در جهت سالم سازی محیط ،ما را یاری نمائید.

حراست معاونت آموزش های عمومی ومهارتی سما نجف آباد


 

حراست

 

 


شما اینجا هستید: صفحه اصلی معرفی حراست